تبلیغات
بسیج دانشگاه شهیدمطهری تهران واحدخواهران - قسمتی از سخنان حضرت علامه آیت الله طهرانی قدس الله نفس المبارکه
با وارث غدیر پیمان وفا می بندیم
اللهم صل علی محمّد و آل محمّد

شما معلم اخلاق جامعه باشید. امام خمینی

ان شاء الله ارائه نظر فراموش نشود


روز عید یعنى روز جایزه و قبولى ؛ عید حقیقى؛ عید غدیر است ما مسلمانها باید متوجه این جهت باشیم كه اساس زندگی خود را بر تقوا قرار بدهیم و عید را روز جایزه و قبولی بدانیم. و عید قربان برای كسی عید است كه بداند اعمالش قبول است، عید قربان برای كسی بهتر است كه جایزۀ ‌بهتری گرفته باشد ، نمرۀ بهتری گرفته باشد ، حالِ بهتری پیدا کرده باشد ، تجرّدش بیشتر شده باشد ، این برای او عید است نماز عید بخواند و شكر خدا را به جای بیاورد این برای او عید است ولی عید برای خوردن و ‌آشامیدن و اینها نیست و اصلا عید حقیقی این عید است. عید حقیقی عید غدیر است كه ما به مقام ولایت معرفی شدیم ، ما امیرالمؤمنین را شناختیم! اگر ما نمی‌شناختیم تكلیف ما چه بود؟ ما امیرالمؤمنین را نمی‌شناختیم ، ما از این سِیف تبعیت نمی‌كردیم ، ما بر اساس تشیع و ولایت نبودیم ، حالا فرض بفرمایید تمام بدن ما را با الماسها با لباس الماس بافت می پوشانیدند، این چه فایده ای برای ما داشت ؟ امیرالمؤمنین دست گذاشت روی عقل ما و با عقل ما سر و كار پیدا كرد. یعنی؛ ما را از مرحلۀ بهیمیّت به انسانیت رسانید، به ما شَرَف داد!! اما مكتبهای دیگر در عقل انسان تصرف نمی‌كنند ، در مادّۀ انسان تصرف می‌كنند! هر مكتبی را شما می خواهید ببینید ، ببینید ! و لذا روز عید غدیر عید است. وظائف مؤمن در روز عید غدیر روایت داریم در روز عید غدیر كسی روزه بگیرد ثواب هشتاد هزار سال روزه می‌برد ، صدقه بدهید ، دیدن برادران مؤمن بروید به آنها بخاطر ولایت تهنیت بگویید ، بَه بَه از امروز كه شما به ولایت رسیدید برای بچه‌های خودتان لباس عید را در روز عید غدیر بخرید ، لباس نو به تن كنید، عبای نو به تن كنید، چارقد نو سر كنید، لباس نو تن كنید ، اگر ندارید یك كلاف ابریشم نو گردن خودتان بیاندازید كه ما امروز یك چیزِ نو خریدیم ، اینها سنت است!!! حالا ببیند ما تا چه اندازه عقب رفتیم تا عید قربان رفت! عید فطر رفت! عید غدیر رفت! و عیدهای جدید نوروز آمد سرِجای آن نشست و عید نوروز چیست ؟ هیچ اساس اسلامی‌ندارد!!! یك بدعتی است!!! لباس می‌پوشیم ، لباس نو می‌پوشیم ، خانه را تكان می‌دهیم ، دیدنِ همدیگر می‌رویم ، هر فجایعی را كه شما فرض كنید در عید نوروز پیدا می‌شود و ما هم كه مسلمان هستیم می‌گوییم آقا ما می‌رویم دیدن فلان كس اما به قصد تبعیت از سنّت زردشت نمی‌رویم ما به قصد دیدن می‌رویم ! خوب بندۀ خدا می‌خواهی دیدن كنی چرا پریروز نرفتی ؟ چرا اصلا این مبدأ را عید غدیر قرار نمی‌دهید ! اصلا اسلامِ اسلام به چیست؟ ما كه مسلمان هستیم و ادعای تحرّك داریم و ادعای تعهّد داریم آیا نباید كارهای خودمان را بر یك اساسی قرار بدهیم ؟ این مسئله‌‌ای است! ما اگر عید غدیر را عید قرار بدهیم و دیدن همدیگر برویم و لباس نو بپوشیم و تبریك بگوییم و تهنیت بگوییم و در مجالس و محافل ، ذكرِ اهل بیت كنیم و فضایل امیرالمؤمنین را بگوییم و خصوصیات ایشان را بگوییم و اصلا این امر را زنده كنیم كما این كه زنده كردند ، این می‌شود برای ما عید ! اما نه اگر دائما خودمان را آوردیم پایین آوردیم پایین پایین ، از تعقل افتادیم به احساسات و این حرفها! که آقا ما در عید نوروز اگر فرش خانه را عوض نكنیم و فلان تلویزیون را اجاره نكنیم و فلان دكور را نیاوریم می‌آیند خانۀ ما و می‌گویند فلان كس فقیر است آن وقت می‌رود در یک عید نوروز مبلغ زیادی می دهد یك دست مثلا اسباب زینت اتاق كرایه می‌كند كه وقتی می‌آیند دیدن می کنند آبرویش نرود ، این بیچاره كه خودش ندارد و مثلا روی زمین می‌نشیند! اینها همه بدبختی است، اینها همه انحراف است و مؤمن آن كسی است كه دارای تفكّر و تعقّل باشد. خدا انشاءالله كه همۀ ما را از سطح احساسات به مرحلۀ تعقل برساند و از دیدن و شنیدن و پیروی آراء باطل و افكار كوتاه و كوتاه كننده به درجۀ ‌تأمّل و تفكّر و درایت و آن حقیقت ولایت برساند. حقیقت ولایت یعنی همین نقطه‌ای كه انسان را دعوت می‌كند به واقعیت و به بطن واقعیت و از همۀ عوارض و زوائد انسان را میرهاند. خدا انشاءالله همۀ ما را به این مقام معرفی كند.



آخرین مطالب